The Current Events Classroom adlorg/curriculum-resources

HOW TO SPOT FAKE NEWS

By Lori Robertson and FEugene Kiely, FactCheckorg Posted on November 18, 2016

Fake news is nothing new, But bogus stories can reach more people more quickly via social media than
what good old-fashioned viral emails could accomplish in years past.

Concern about the phenomenon led Facebook and Google to announce that they'll crack down on fake news
sites, restricting their ability to garner ad revenue. Perhaps that could dissipate the amount of malarkey
online, though news consumers themselves are the best defense against the spread of misinformation.

Not all of the misinformation being passed along online is complete fiction, though some of it is.
Snopes.com has been exposing false viral claims since the mid 1990s, whether that's fabricated messages,
distortions containing bits of truth and everything in between. Founder David Mikkelson warned in a Nov.
17 article not to lump everything into the “fake news” category. “The fictions and fabrications that comprise
fake news are but a subset of the larger bad news phenomenon, which also encompasses many forms of
shoddy, unresearched, error-filled, and deliberately misleading reporting that do a disservice to everyone,”
he wrote.

Alot of these viral claims aren’t “news” at all, but fiction, satire and efforts to fool readers into thinking
they’re for real.

We've long encouraged readers to be skeptical of viral claims, and make good use of the delete key when a
chain email hits their inboxes. In December 2007, we launched our Ask FactCheck feature, where we
answer readers’ questions, the vast majority of which concern viral emails, social media memes and the
like. Our first story was about a made-up email that claimed then-House Speaker Nancy Pelosi wanted to
put a “windfall” tax on all stock profits of 100 percent and give the money to, the email claimed, “the 12
Million Hlegal Immigrants and other unemployed minorities.” We called it “a malicious fabrication”~~that’s
“fake news"” in today’s parlance.

In 2008, we tried to get readers to rid their inboxes of this kind of garbage. We described a list of red
flags—we called them Key Characteristics of Bogusness—that were clear tip-offs that a chain email wasn’t
legitimate, Among them: an anonymous author; excessive exclamation points, capital letters and
misspellings; entreaties that “This is NOT a hoax!”; and links to sourcing that does not support or
completely contradicts the claims being made.

Those all still hold true, but fake stories—as in, completely made-up “news”—has grown more
sophisticated, often presented on a site designed to look (sort of} like a legitimate news organization. 5till,
we find it's easy to figure out what's real and what's imaginary if you're armed with some critical thinking
and fact-checking tools of the trade.

Here's our advice on how to spot a fake:

Consider the source. In recent months, we've fact-checked fake news from abcnews.com.co (not the actual
URL for ABC News), WTOE 5 News (whose “about” page says #t’s “a fantasy news website”), and the Boston
Tribune (whose “contact us” page lists only a gmail address). Earlier this year, we debunked the claim that
the Obamas were buying a vacation home in Dubai, a made-up missive that came from
WhatDoesItMean.com, which describes itself as “One Of The Top Ranked Websites In The World for New
World Order, Conspiracy Theories and Alternative News” and further says on its site that most of what it
publishes is fiction.

© 2016 Anti-Defamation League, www.adl.or ucation-outreac Page 10 0of 13



The Current Events Classroom adlorg/curriculum-resources

Clearly, some of these sites do provide a “fantasy news” or satire warning, like WTOE 5, which published
the bogus headline, “Pope Francis Shocks World, Endorses Donald Trump for President, Releases
Statement,” Others aren't so upfront, like the Boston Tribune, which doesn’t provide any information on its
mission, staff members or physical location — further signs that maybe this site isn’t a legitimate news
organization. The site, in fact, changed its name from Associated Media Coverage, after its work had been
debunked by fact-checking organizations.

Snopes.com, which has been writing about viral claims and online rumors since the mid-1990s, maintains g
list of known fake news websites, several of which have emerged in the past two years.

Read beyond the headline. If a provocative headline drew your attention, read a little further before you
decide to pass along the shocking information. Even in legitimate news stories, the headline doesn’t always
tell the whole story. But fake news, particularly efforts to be satirical, can include several revealing signs in
the text. That abcnews.com.co story that we checked, headlined “Obama Signs Executive Order Banning The
Pledge Of Allegiance In Schools Nationwide,” went on to quote “Fappy the Anti-Masturbation Dolphin.” We
have to assume that the many readers who asked us whether this viral rumor was true hadn’t read the full
story.

Check the author. Another tell-tale sign of a fake story is often the byline. The pledge of allegiance story on
abcnews.com.co was supposedly written by “limmy Rustling.” Who is he? Well, his author page claims he is
a “doctor” who won “fourteen Peabody awards and a handful of Pulitzer Prizes.” Pretty impressive, if true.
But it’s not. No one by the name of “Rustling” has won a Pulitzer or Peabody award. The photo
accompanying Rustling’s bio is also displayed on another bogus story on a different site, but this time
under the byline “Darius Rubics.” The Dubai story was written by "Sorcha Faal, and as reported to her
Western Subscribers.” The Pape Francis siory has no byline at all.

What's the support? Many times these bogus stories will cite official—or official-sounding—sources, but
once you look into it, the source doesn't back up the claim. For instance, the Boston Tribune site wrongly
claimed that President Obama’s mother-in-law was going to get a lifetime government pension for having
babysat her granddaughters in the White House, citing “the Civil Service Retirement Act” and providinga

link. But the link to a government benefits website doesn't support the claim at all.

The banning-the-pledge story cites the number of an actual executive order—you can look it up. It doesn’t
have anything to do with the Pledge of Allegiance.

Another viral claim we checked a year ago was a graphic purporting to show crime statistics on the
percentage of whites killed by blacks and other murder statistics by race. Then-presidential candidate
Donald Trump retweeted it, telling Fox News commentator Bill O'Reilly that it came “from sources that are
very credible.” But almost every figure in the image was wrong-—-FBI crime data is publicly available—and
the supposed source given for the data, “Crime Statistics Bureau - San Francisco,” doesn’t exist.

Recently, we've received several questions about a fake news story on the admittedly satirical site Nevada
County Scooper, which wrote that Vice President-elect Mike Pence, in a “surprise announcement,” credited
gay conversion therapy for saving his marriage. Clearly such a “surprise announcement” would garner
media coverage beyond a website you've never heard of. In fact, if you Google this, the first link that comes
up is a Snopes.com article revealing that this is fake news.

Check the date. Some false stories aren’t completely fake, but rather distortions of real events. These
mendacious claims can take a legitimate news story and twist what it says—or even claim that something
that happened long ago is related to current events,

@© 2016 Anti-Defamation League, www.adl.or ion-outreach Page 11 of 13



The Current Events Classroom adl.org/curriculum-resources

Since Trump was elected president, we’ve received many inquiries from readers wanting to know whether
Ford had moved car production from Mexico to Ohio, because of Trump's election. Readers cited yarious
blog items that quoted from and linked to a CNN Money article titled “Ford shifts truck production from
Mexico to Ohio.” But that story is from August 2015, clearly not evidence of Ford making any move due to
the outcome of the election. (A reminder again to check the support for these claims.)

One deceptive website didn’t credit CNN, but instead took CNN's 2015 story and glapped a new headline
and publication date on it, claiming, “Since Donald Trump Won The Presidency... Ford Shifts Truck
Production From Mexico To Ohio.” Not only is that a bogus headline, but the deception involves copyright
infringement.

If this Ford story sounds familiar, that's because the CNN article has been distorted before.

In October 2015, Trump wrongly boasted that Ford had changed its plans to build new plants in Mexico,
and instead would build a plant in Ohio. Trump took credit for Ford’s alleged change of heart and tweeted a
link to a story on a blog called Prntly.com, which cited the CNN Money story. But Ford hadn’t changed its
plans at all, and Trump deserved no credit.

In fact, the CNN article was about the transfer of some pickup assembly work from Mexico to Ohic, amove
that was announced by Ford in March 2014. The plans for new plants in Mexico were still on, Ford

said. “Ford has not spoken with Mr. Trump, nor have we made any changes to our plans,” Ford said in a
statement,

Is this some kind of joke? Remember, there is such thing as satire. Normally, it's clearly labeled as such,
and sometimes it's even funny. Andy Borowitz has been writing a satirical news column, the Borowitz
Report, since 2001, and it has appeared in The New Yorker since 2012, But not everyone gets the jokes.
We've fielded several questions on whether Borowitz’s work is true.

Among the headlines our readers have flagged: “Putin Appears with Trump in Flurry of Swing-State Rallies”
and “Trump Threatens to Skip Remaining Debates If Hillary Is There.” When we told readers these were
satirical columns, some indicated that they suspected the details were far-fetched but wanted to be sure.
And then there’s the more debatable forms of satire, designed to pull one over on the reader. That “Fappy
the Anti-Masturbation Dolphin” story? That’s the work of online hoaxer Paul Horner, whose “greatest
coup,” as described by The Washington Post in 2014, was when Fox News mentioned, as fact, a fake plece
titled, “Obama uses own money to open Muslim museum amid government shutdown,” Horner told The
Post after the election that he was concerned his hoaxes aimed at Trump supporters may have helped the
campaign.

The posts by Horner and others—whether termed satire or simply “fake news"—are designed to
encourage clicks, and generate money for the creator through ad revenue. Horner told The Washington Post
he makes a living off his posts. Asked why his material gets so many views, Horner responded, “They just
keep passing stuff around. Nobody fact-checks anything anymore.”

Check your biases, We know this is difficult. Confirmation bias leads people to put more stock in
information that confirms their beliefs and discount information that doesn’t. But the next time you're
automatically appalled at some Facebook post concerning, say, a politician you oppose, take a moment to
check it out.

Try this simple test: What other stories have been posted to the “news” website that is the source of the
story that just popped up in your Facebook feed? You may be predisposed to believe that Obama bought a

©® 2016 Anti-Defamation League, www.adlorg/education-outreach Page 12 of 13



The Current Events Classroom adlorg/curriculum-resources

house in Dubai, but how about a story on the same site that carries this headline: “Antarctica ‘Guardians’
Retaliate Against America With Massive New Zealand Earthguake.” That, too, was written by the

prolific “Sorcha Faal, and as reported to her Western Subscribers.”

We're encouraged by some of the responses we get from readers, who—like the ones uncertain of
Borowitz's columns——express doubt in the outrageous, and just want to be sure their skepticism is justified.
But we are equally discouraged when we see debunked claims gain new life.

We've seen the resurgence of a fake quote from Donald Trump since the election—a viral image that
circulated last year claims Trump told People magazine in 1998: “If | were to run, I'd run as a Republican.
They're the dumbest group of voters in the country. They believe anything on Fox News. I could lie and
they'd still eat it up. I bet my numbers would be terrific.” We found no such guote in People’s archives from
1998, or any other year. And a public relations representative for the magazine confirmed that. People’s
Julie Farin told us in an email last year: “We combed through every Trump story in our archive. We couldn't
find anything remotely like this quote—and no interview at all in 1998."

Comedian Amy Schumer may have contributed to the revival of this fake meme. She put it on Instagram,
adding at the end of a lengthy message, “Yes this quote is fake but it doesn’t matter.”

Consult the experts, We know you're busy, and some of this debunking takes time, But we get paid to do
this kind of work, Between FactCheck.org, Snopes.com, The Washington Post Fact Checker and
PolitiFact.com, it's likely at least one has already fact-checked the latest viral claim to pop up in your news
feed.

FactCheck.org was among a network of independent fact-checkers who signed an open letter to Facebook's
Mark Zuckerberg suggesting that Facebook “start an open conversation on the principles that could
underpin a more accurate news ecosystem on its News Feed.” We hope that conversation happens, but
news readers themselves remain the first line of defense against fake news.

On our Viral Spiral page, we list some of the claims we get asked about the most; all of our Ask FactChecks
can be found here. And if you encounter a new claim you'd like us te investigate, email us

at editor@factcheck.org.

Reprinted with permission of FactCheck.org,

© 2016 Anti-Defamation League, www.adl.org/education-outreach Page 13 0f 13



